2:09 pop REVIJA TURIZEM

Slovenske zakladnice kulturne dediščine

Gradovi in muzeji na Slovenskem imajo velik zgodovinski, kulturni pa tudi turistični pomen. Hkrati so spomeniki naše kulturne dediščine – zakladnica naše preteklosti, kulturnih običajev in umetnosti.

Vesna Bizjak, Samo Kranjec

 

Gradovi, v katerih so urejeni muzeji z zbirkami in dokazi, prikazujejo našo preteklost, način življenja, ki so ga oblikovali številni vplivi zgodovine slovenskega ozemlja. Številni so zgrajeni na vrhovih gričev in jih je vredno obiskati že zaradi lepega razgleda.

V register arhitekturne dediščine je vpisanih več kot 500 gradov, od tega jih je precej ohranjenih v obliki razvalin, nekaterim grozi izguba originalnih spomeniškovarstvenih lastnosti. Grajska dediščina se sicer bolj obnavlja od leta 2006, ko so bila za to na voljo evropska sredstva. Gradovi, dvorci in trdnjave so večinoma nastali v različnih obdobjih srednjega veka, v renesansi in baroku, prve sledi o njihovi gradnji so našli celo v antiki. Kljub temu, da so nekateri ohranjeni le v obliki razvalin, mnogo mogočnih stavb še danes trdno stoji, v njih si lahko ogledamo različne razstave in predstave, poslušamo koncerte, si privoščimo kulinarično doživetje ali prenočitev v slogu graščakov, številni so znani po možnosti organizacije grajske poroke, nekaj jih je celo naprodaj.

Ste vedeli, da imamo v Sloveniji tudi:

  • Muzej školjk v Piranu, v katerem je na ogled več kot tri tisoč školjk iz svetovnih morij;

  • Lekarniški in alkimistični muzej v Radovljici, ki so ga odprli lani;

  • Muzej radijskih sprejemnikov v Sežani, zbiratelja Vlada Skoka, ki ima v svoji zbirki presenetljivo število raznovrstnih radijskih sprejemnikov z vseh koncev sveta in vseh obdobij od nastanka radia;

  • Muzej mlinskih kamnov v Naklem, ki prikazuje več kot 350-letnozgodovino delovanja kamnoloma;

  • Gasilski muzej v Metliki, kjer so prava paša za oči starodobna gasilska vozila;

  • Park vojaške zgodovine v Pivki, ki omogoča edinstven pogled tako v nacionalno kot v svetovno zgodovino, in

  • Slovenski šolski muzej, kjer lahko spoznamo stroga šolska pravila, ki so se jih morali držati naši dedki in babice.

 

Muzeji do mladih prek družbenih omrežij

Muzeji poskušajo svojo ponudbo vsebinsko čim bolj približati javnosti; poleti ponujajo posebne aktivnosti, kot so delavnice za otroke ali posebej organizirane vodene oglede zbirk. Kot pravijo, sledijo razvojnim tokovom in si prizadevajo, da bi kulturno dediščino in svoje delovanje približali javnosti, velikokrat pa se zatakne pri finančnih sredstvih, ki jih za promocijo zmanjka. Zato je toliko bolj pomembno, da organizirajo različne dogodke in akcije, kot je muzejska noč, ki pritegne širše občinstvo.

Tolminski grad v obliki 3D-makete

»Tolminski grad je nedvomno ena najpomembnejših identitetnih prvin Tolmina in širše Tolminske, predvsem v povezavi s časom tolminskih grofov in tolminskega punta. Za domačine je že dolgo ena najbolj priljubljenih sprehajalnih poti. S podporo projektnih sredstev bi temu območju dali tudi primerno ureditev in s tem nove možnosti za turistični razvoj,« so na tolminski občini pojasnili pomen projekta MerlinCV, ki poteka pod okriljem programa Interreg Italia-Slovenija. Gre za dobra 2,5 milijona evrov vreden strateški projekt. Začel se je 1. januarja 2019 in bo trajal do konca leta 2021. Glavnina aktivnosti je načrtovana za letos.

»Na območju severnega obzidja razvalin gradu na Kozlovem robu je velika verjetnost novih arheoloških odkritij, zato bodo maja in junija tam izvedli obsežna arheološka izkopavanja. Na razgledni točki na vrhu bomo postavili nova panoramska daljnogleda. Ena zanimivejših pridobitev bo tudi 3D-predstavitev makete gradu na Kozlovem robu, ki si jo bo lahko sprehajalec naložil na svojo mobilno napravo,« so na občini napovedali februarja in dodali, da bo projekt tako v Tolminu »pričaral« duh časa tolminskih grofov.

 

V času epidemije koronavirusa svoje zbirke predstavljajo na spletu

»Zdravje je na prvem mestu. Primerna zaposlitev, pozitivne informacije in dostopnost kulture tudi v izrednih razmerah blagodejno vplivajo na duševno zdravje. Čeprav so muzejska vrata v času karantene zaprta tudi za zaposlene, se trudimo izvajati svoje poslanstvo in prispevati k odgovornemu in pozitivnemu ravnanju,« direktorica Prirodoslovnega muzeja Slovenije Breda Činč Juhant odgovori na vprašanje, kako se muzeji spopadajo z »novo realnostjo«.

Svoje dejavnosti so zato preselili na splet. »Na srečo nam družbena omrežja, zlasti Facebook, omogočajo, da smo v rednem stiku z obiskovalci. Znašli smo se v isti kaši. Prepričani smo, da lahko muzealci v poplavi informacij, ki negativno vplivajo na stanje duha, opozorimo na lepe predmete iz svojih zbirk. Zato objavljamo fotografije predmetov iz svojih zbirk, podkrepljene s kratkimi zapisi,« pove direktorica. Obiskovalce, ki imajo, kot doda, zdaj več časa, vabijo na virtualni sprehod pa tudi na oglede poljudnoznanstvenih predavanj, ki so jih posneli in so objavljena na spletu.

Država za kulturo namenja 1,1 odstotka BDP

Prispevek kulture, izražen kot delež dodane vrednosti v bruto domačem proizvodu (BDP), je po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije (Surs) v letih 2014–2018 znašal 1,1 odstotka, v letih 2010–2013 pa 1,2 odstotka. Država je v letu 2018 po podatkih Sursa namenila za kulturo – to je za delovanje knjižnic, muzejev, galerij, gledališč, za koncertno, odrsko in filmsko produkcijo, za umetniške prireditve, spomenike in spominske hiše, kulturna praznovanja, subvencije umetnikom in podobno, za storitve radia, televizije in založništva – skupaj nekaj več kot 432 milijonov evrov, kar je bilo manj kot odstotek BDP. Povedano drugače, celotni izdatki države za kulturo so leta 2018 znašali 209 evrov na prebivalca (24 evrov manj kot leta 2010). Vsak prebivalec pa je v letu 2018 za kulturo porabil v povprečju 216 evrov (57 evrov več kot v letu 2010).

 

Lepota dostopna kljub socialni izolaciji

»Ob aktualnih fotografijah iz narave sledilce opozarjamo na lepoto okoli nas, ki je dostopna kljub izogibanju socialnim stikom. V naravi lahko poiščejo mir, navdih in osamitev ter doživijo mnogo lepega,« dodaja direktorica muzeja.

Več kot polovica obiskovalcev Prirodoslovnega muzeja Slovenije je otrok in mladine, zato poskušajo pomagati tudi pri izobraževanju otrok na daljavo. »Vabimo k ogledu oddaj, pri katerih so sodelovali naši strokovnjaki. Ker nekateri nimajo niti šolskih obveznosti, smo opozorili na vsebine, ki so staršem v pomoč in so na naši spletni strani javno dostopne. Naj bo učenje zabavno in zanimivo,« poudarja sogovornica. Pozabili niso niti na zahtevnejše sledilce, zato so jih povabili k branju marca izdane muzejske revije Scopolia, ki je dostopna na spletu. »Veselijo nas odzivi na naše delo. Vsem želimo zdravja in komaj čakamo, da bomo spet odprli svoja vrata,« še poudari Breda Činč Juhant.

(Visited 584 times, 1 visits today)
Close

Center Nastavitev Zasebnosti

Obvezni piškotki

Shranijo uporabnikovo odločitev glede sprejemanja piškotkov.

gdpr[allowed_cookies], gdpr[consent_types]: beleži uporabniško odločitev glede sprejetja ali zavrnitev uporabe piškotkov. Veljavnost: 1 leto.

Socialna omrežja

Facebook vtičnik; za povečanje sodelovanja naših uporabnikov preko družbenih omrežij, analizo prodaje, segmentacijo uporabnikov in ponovno targetiranje uporabnikov

c_user, datr, fr, pl, presence, sb, wd, xs, pnl_data2, act

Analitika

Analitika nam omogoča, da merimo število uporabnikov v obliki obiskov in klikov.

advanced_ads_browser_width, advanced_ads_page_impressions, advanced_ads_pro_server_info, advanced_ads_pro_visitor_referrer
_ga: merjenje obiskanosti s storitvijo Google Analytics. Veljavnost: 2 leti. _gat: piškotek ne hrani uporabniških podatkov, uporablja se za omejevanje pogostosti zadetkov pri merjenju obiskanosti strani s storitvijo Google Analytics. Veljavnost: 10 minut. _gid: naključno ustvarjeno unikatno število se uporablja za izračun podatkov o obisku našega spletnega mesta. s storitvijo Google Analytics. Veljavnost: 24 ur.

Analiza obiska

To function properly, Hotjar stores first-party cookies on your visitor's browser. Cookies are either set by the Hotjar script, or by visiting Hotjar's website. Displaying the correct content to your visitors without personally identifying anyone relies on Hotjar's cookies.

_hjClosedSurveyInvites Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor interacts with a Survey invitation modal popup. It is used to ensure that the same invite does not re-appear if it has already been shown. 365 days _hjDonePolls Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor completes a poll using the Feedback Poll widget. It is used to ensure that the same poll does not re-appear if it has already been filled in. 365 days _hjMinimizedPolls Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor minimizes a Feedback Poll widget. It is used to ensure that the widget stays minimizes when the visitor navigates through your site. 365 days _hjDoneTestersWidgets Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor submits their information in the Recruit User Testers widget. It is used to ensure that the same form does not re-appear if it has already been filled in. 365 days _hjIncludedInSample Hotjar cookie. This session cookie is set to let Hotjar know whether that visitor is included in the sample which is used to generate funnels. 365 days _hjShownFeedbackMessage This cookie is set when a visitor minimizes or completes Incoming Feedback. This is done so that the Incoming Feedback will load as minimized immediately if they navigate to another page where it is set to show. 365 days _hjid Hotjar cookie. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the Hotjar User ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID. 365 days _hjRecordingLastActivity This should be found in sessionStorage (as opposed to cookies). This gets updated when a visitor recording starts and when data is sent through the WebSocket (the visitor performs an action that Hotjar records). Session hjTLDTest When the Hotjar script executes we try to determine the most generic cookie path we should use, instead of the page hostname. This is done so that cookies can be shared across subdomains (where applicable). To determine this, we try to store the _hjTLDTest cookie for different URL substring alternatives until it fails. After this check, the cookie is removed. Session _hjUserAttributesHash User Attributes sent through the Hotjar Identify API are cached for the duration of the session in order to know when an attribute has changed and needs to be updated. Session _hjCachedUserAttributes This cookie stores User Attributes which are sent through the Hotjar Identify API, whenever the user is not in the sample. These attributes will only be saved if the user interacts with a Hotjar Feedback tool. Session _hjLocalStorageTest This cookie is used to check if the Hotjar Tracking Script can use local storage. If it can, a value of 1 is set in this cookie. The data stored in_hjLocalStorageTest has no expiration time, but it is deleted immediately after creating it so the expected storage time is under 100ms. N/A _hjptid This cookie is set for logged in users of Hotjar, who have Admin Team Member permissions. It is used during pricing experiments to show the Admin consistent pricing across the site. Session _hjAbsoluteSessionInProgress The cookie is set so Hotjar can track the beginning of the user's journey for a total session count. It does not contain any identifiable information. 30 minutes