Avtor bv; foto: shutterstock.com 10:51 dop AKTUALNO

Dobre prakse iz tujine in kako pri nas podpiramo popravila elektronike?

Ko se nam električni ali elektronski aparat pokvari, kaj storimo? Aparat bi si večkrat želeli popraviti in popravilo bi bilo v veliko primerih smiselno, saj bi tako podaljšali življenjsko dobo aparatu, s katerim smo zadovoljni, hkrati pa bi pripomogli tudi k izboljšanju okoljske problematike, predvsem z vidika porabe naravnih virov in energije.

Ko enkrat poteče garancija, se, kot pravijo v družbi ZEOS, v praksi veliko uporabnikov po diagnosticiranju napake ne odloči za popravilo aparata, saj oceni, da se jim to cenovno ne splača: “Bojijo se, da bodo odšteli za popravilo polovico cene novega aparata, za katerega niti ne vedo, koliko časa jim bo še deloval, zato se velikokrat raje odločijo za nakup novega aparata.”

Kakor pravijo naši bralci, je sicer res, da se popravilo “ne splača”, vendar pa glavna težava ni cena, temveč pomanjkanje nadomestnih delov oz. servisov, ki bi aparat sploh bili pripravljeni popraviti (in tudi trajanje oz. čakanje na popravilo).

Pisali smo že o pravici do popravila, a predloga novega potrošniškega zakona za spodbujanje servisiranja s strani EU komisije (Customer Legislation to Promote Repair) še ni, zato se nekatere države trudijo z različnimi iniciativami in ukrepi na tem področju.

Kako popravila spodbujajo v drugih državah?

V družbi ZEOS so zbrali nekaj dobrih primerov iz tujine.

V Avstriji so v Gradcu leta 2017 ponudili bone za popravilo. “Potrošniki so pri tem ukrepu lahko dobili povrnjeno do 50% skupne vrednosti popravila (največ 100€). Kasneje se je ta ukrep razširil še na druge avstrijske dežele in v mesto Salzburg, kar se je rezultiralo v približno 260 ton manj e-odpadkov med leti 2018 do 2019. Kasneje je bil ta ukrep preoblikovan v obliko vavčerja v vrednosti 200€ (do 50% vrednosti celotnega popravila), kar je aprila 2022 postala široka avstrijska shema za spodbujanje popravil. Potrošniki lahko vavčerje unovčijo pri 3153 serviserjih po Avstriji, ukrep pa je vreden 130 mio € in je financiran iz EU Covid-19 sklada. Do konca leta 2022 je bilo v tem ukrepu narejenih 353.196 popravil.”

Ministrstvo za okolje Thurginie (nemške zvezne dežele) pokriva 50 % računa za popravilo, maksimalno 100€. “Ukrep traja od leta 2021 in je vreden 500.000€, kar je do konca leta rezultiralo v 12.000 popravilih, ki so bili sofinancirani v povprečju okoli 75€ za popravilo. V tem času je bil opažen velik porast popravil predvsem v popravljalnicah pametnih telefonov tako v urbanih kot ruralnih območjih. Dobremu primeru iz Thurginie je sledil še pilotni projekt v mestu Leipzig in zvezni deželi Saška. Nemški parlament je za leti 2023 in 2024 za namene spodbujanja servisiranja namenil 2,5 mio €,” opišejo v družbi ZEOS.

V Franciji je bil decembra 2022 sprejet vladni ukrep, ki znižuje vrednost potrošnikovega računa za popravilo izven garancije. “Ukrep je financiran preko sistema proizvajalčeve razširjene odgovornosti, torej preko pristojbin, ki jih plačujejo proizvajalci EE opreme francoskim eko organizacijam (shemam). Potrošnikov strošek za popravilo je na ta način opazno manjši (okoli 20%). Bonuse za zmanjševanje stroškov potrošniki lahko uveljavljajo pri skoraj 3000 serviserjih po Franciji, francoska vlada pa namerava ta seznam do konca leta 2023 povečati na 4000 serviserjev.”

Na Švedskem pa so se lotili pristopa z zmanjševanjem DDV-ja na servisne storitve, kar pa sicer do sedaj ni imelo bistvenega vpliva na povečanje servisiranja na Švedskem.

Aktivnosti v spodbudo popravilom v Sloveniji

Tudi v Sloveniji se na tem področju dogaja. V družbi ZEOS, d.o.o. v sklopu njihovega Life projekta Spodbujamo e-krožno v okviru akcije “Podaljšaj lajf svojemu aparatu – servirisaj!” v aprilu ponovno izvajajo aktivnost v spodbudo popravila aparatov v Sloveniji. Akcija je namenjena dvigovanju ozaveščanja potrošnikov o pomembnosti krožnega gospodarjenja z električnimi in elektronskimi aparati, s poudarkom na spodbujanju servisiranja kot enega izmed temeljnih elementov krožnega gospodarstva. V sklopu akcije se spodbuja servisiranje pri različnih serviserjih električne in elektronske opreme v Sloveniji.

Vse potrošnike v Sloveniji pozivajo, da svoj pokvarjen električni aparat prinesejo k lokalnemu serviserju, ki bo aparat pregledal oz. opravil diagnostiko in na željo stranke aparat tudi popravil: “Vsi potrošniki, ki bodo v času trajanja akcije električni aparat prinesli v pregled in/ali popravilo, lahko sodelujejo v nagradni igri za 2x bon za pregled in popravilo v vrednosti 50 eur pri istem serviserju.”

V drugi tovrstni akciji, ki bo potekala med 11. in 26. aprilom 2023 v Ljubljani, Kranju in Murski Soboti, spodbujajo servisiranje na lokacijah naslednjih serviserjev:

Spodbujanje servisiranja električnih aparatov poteka tudi na forumu v obliki Facebook skupine KAM S TASTARIM?, ki ima že preko 1.200 aktivnih članov, ki si izmenjujejo mnenja ter delijo nasvete in usmeritve za servisiranje oz. podaljševanje življenjske dobe električnih aparatov.

(Visited 193 times, 2 visits today)
Close